Google Ads er dit værktøj til at kunne annoncere online på Google. Via Google Ads kan du vise dine annoncer til dem som er interesseret i at købe dine produkter eller services.
Hvis du er ny til Google Ads, så læs med her. Vi har samlet en masse viden og guide til hvordan du kommer i gang.
Når du skal skal i gang med Google Ads er det vigtigt du starter ud med at lave en søgeordsanalyse så du kan finde ud af om der er folk som rent faktisk søger efter det du tilbyder. Alt afhængigt af hvor mange månedlige søgninger der er på de forskellige søgeord, kan man vælge dem der giver bedst mening for din virksomhed.
Det kan være svært at finde ud af hvilke søgeord man vil bruge. Hvis du nu sælger tøj, ville søgeordet “tøj” være for bredt for at nogle ville ende ud med et køb. Derfor skal du tænke længere ind i kunderejsen og finde ud af hvordan din virksomhed skiller sig ud fra de andre. Måske sælger du bæredygtigt tøj, designer tøj, billigt tøj eller noget helt andet. Du kan også bruge mere specifikke ord som relaterer til de produkter du tilbyder.
Når man har fastlagt de søgeord man vil vise annoncer for, skal man gå i gang med at oprette en kampagne. Det hele kan sættes op i Google Ads.
Hvilke funktioner er der i Google Ads?
Google Ads består af flere funktioner og de kan bruges på forskellige måder men forskellige formål.
S E A R C H
Search eller søgenetværket på Google Ads er de søgeannoncer som du ser i Googles søgeresultater når du bruger søgefunktionen. Som virksomhed kan du byde på et bestemt søgeord hvilket giver dig mulighed for at vise din annonce når brugeren søger efter præcis det ord.
Til at starte med så er det gratis at byde på et søgeord. Dette kaldes CPC (cost-per-click) og betyder at du skal først betale når brugeren klikker på din annonce.
Negative søgeord
Her skal du tænke over om der er nogle ord som normalt forbindes med din vare/service som du ikke ønsker at blive fundet på. Lad os sige du sælger cykler, men du ønsker ikke at alle dem som søger på eksempelvis “brugt cykel” ser dine annoncer.
Søgeord: Cykel Negativ match: Brugt
Dette betyder at alle dem som søger på “brugt cykel” ser ikke dine annoncer da du sælger kun nye cykler. Det kan spare dig en del penge hvis du tænker over hvilke ord din virksomhed ikke skal vise annoncer for.
D I S P L A Y
Bannerannoncer som du tilfældigvis ser online på nettet hører under Displaynetværket på Google. Displaynetværket ejes af Google og der er over 2 millioner hjemmesider hvor du må have dine annoncer på. Omkring 90% af alle brugere på nettet ser de annoncer.
Bannerannoncer er en god ide at starte med, da kunden skal kende de ydelser/produkter du tilbyder. De fleste Google ads bureauer tilbyder at designe bannerannoncer efter dine ønsker. Priserne ligger generelt ret højt for et sæt bannerannoncer, men hvis de bliver gjort ordentligt, kan de give rigtig gode resultater.
Der findes mange programmer hvor du kan designe dine bannerannoncer. De fleste skal du betale for, men det er det værd i sidste ende.
Når man skal i gang med ens bannerannoncer, skal man have gode billeder, tydelige USP’er og logoet i god kvalitet. Bagefter kan man designe dem så de matcher hjemmesiden, i både skrifttype, farver og stil. Udover dette skal man ikke bare lave en bannerannonce, men oftest et helt sæt som kan bestå af omkring 10-20 forskellige størrelser. Jo flere størrelser du har, jo bedre ville bannerannoncerne passe ind på de sider brugeren besøger.
Bannerannoncer er synlige på sider som viser nyheder, opskrift sider, shopping sider, blogs osv. Du har sikkert set dem før, uden at lægge mærke til dem.
S H O P P I N G
Google Shopping er perfekt til dig der ejer en webshop. Shopping annoncer bruger Google produktdata til at vise dine produkter frem, i stedet for søgeord. Det bedste ved Shopping er at du kan se produktet og prisen med det samme du har tastet dit søgeord ind. Derfor er der større sandsynlighed for at brugeren konverterer (køber) dit produkt.
Hvis du selv prøver at google dig frem til et søgeord, ville du lægge mærke til at du får vist nogle billeder af produktet med en pris. Det hedder Google Shopping, da det er nemt for brugeren at se produktet og pris, uden at de skal ind på hjemmesiden først. Ikke alle kan gøre brug af shopping da det kræver at man har enten mere end 1 produkt eller produkter som kan vises gennem billeder. Virksomheder som tilbyder services kan ikke bruge Shopping da det er sværere at få brugeren til at klikke på en Shopping annonce hvis man ikke kan se produktet.
V I D E O
Den velkendte anden største søgemaskine er Youtube. Youtube har været ejet af Google siden 2006 og der er over en milliard brugere som bruger Youtube.
Youtube skal kunne matche din virksomheds mål og de ydelser/produkter du tilbyder. Hvis du kan fange din målgruppes interesse med korte videoer, kan Youtube være noget for dig.
Har du brug for Google Ads?
Alt efter hvilket produkt eller service du tilbyder kan Google Ads hjælpe dig med at være synlig online når potentielle kunder søger efter dine produkter/services.
Vi anbefaler at du finder et bureau til at hjælpe dig igang da det ellers kan blive meget dyrt hvis man ikke har styr på hvordan man skal gøre brug af Google Ads.
Vi tilbyder en gratis gennemgang af din Google Ads konto eller hjælp til hvordan du kommer i gang.
Husk at du kan downloade vores gratis Google Ads e-bog lige her.