fbpx

Skal jeg vælge Google Ads eller Facebook Ads?

fb og g ads billede

Facebook og Google er de største platforme i verdenen.
Google har 3,9 milliarder søgninger om dagen og Facebook har over 2,2 milliarder brugere på verdensplan.

Det er helt enorme tal, og derfor er det to geniale steder, som virksomhed at synligøre sig på. Mange annoncører laver ofte forespørgelser på om hvorvidt de bør benytte Google Ads eller Facebook Ads, da man ser disse som vidt forskellige platforme.

Spørgsmålet er om der er grund til overvejelse?

Det forholder sig således, at man faktisk ikke behøver at tage beslutningen om at vælge den ene eller den anden. Der er massere af fordele ved begge tiltag og det bedste vil være en kombination af begge! Vi ser mange annoncører der i dag har stor succes med at lave kombineret annocering på henholdsvis Facebook og Google, når det kommer til leadgenerering og maksimering af både salg og synlighed.

For at give dig som læser en bedre forståelse, vil vi i dette blog indlæg forsøge at afdække hvad Google Ads og Facebook Ads indebærer, samt hvilke fordele der er ved brugen af disse og hvordan man arbejder med de to annonceringsformer.

Hvad er Google Ads?

Når vi snakker Google Ads generelt, så består det af annonceopsætning gennem kanalerne: Google Search, Display netværket, Youtube eller Google Shopping. Her fordyber vi os med Google Search, som udgøre betalte tekstannocer på Google. Her målrettes specifikke søgeord med formålet om at få en topplacering på søgeresultatsiderne på Google. Det er altså de annoncer man ser øverst på Google og som ligger over de organiske søgninger. Dette bliver kaldt Paid Search eller betalt søgning, hvilket vil sige at man betaler PPC (pay-per-click). 

Fordele ved Google Ads: 

  • Koster kun penge hver gang en kunde klikker på dine annoncer. 
  • Kommer øverst på 1. side af Google.
  • Skaber ‘awareness’ omkring dit brand.
  • Opererer med pull-strategien, som vil sige, at kunden selv aktivt har søgt på et ord, som du tilbyder/yder.
  • Især fordelagtigt at benytte hvis dit brand eller branchen i forvejen er anerkendt.

Hvad er Facebook Ads? 

Facebook Ads er de annoncer, som pludselig kommer på dit Facebook-feed.
Facebook Ads betales for hver gang de eksponeres, til de brugere, der har en adfærd og er interesseret i de ting du tilbyder.

Fordele ved Facebook Ads: 

  • Mulighed for at eksponere til rigtig mange mennesker.
  • God mulighed for at øge salget og skabe mange leads.
  • Få meget trafik på din hjemmeside.
  • Opererer med push-strategien, som vil sige, at dine annoncer pludselig dukker op på brugerens Facebook feed.
  • Rigtigt godt til nyetableret virksomheder, der gerne vil skabe noget brand awareness eller blot sætte fokus på produktet/servicen.
  • Vildt godt at målrette præcis og specifikt gennem Facebook annoncering. 

Hvordan skal jeg arbejde med Google Ads og Facebook Ads?

Mange bruger Facebook dagligt, og derfor har du god mulighed for at dine annoncer dykker op hos den/de målrettede målgrupper.
Mange vælger derefter at gå ind på Google, for at læse mere om virksomheden, eller vil ind og se, hvad det er du præcis sælger.
Derfor er det vigtigt, at begge annoncer spiller sammen, for at opnå mest mulig succes.

Dette gøres ved at benytte Facebook Ads hvor man viser sine produkter, laver videoer eller noget helt tredje.
Herefter vil de fleste forbrugere gå ind på Google. Her søger de enten efter Jeres brand eller de produkter I tilbyder, og derfor er det vigtigt, at du ligger godt placeret på Google, ellers vælger de konkurrenten.

Har du læst vores blogindlæg omkring 5 tips til at optimere dine annoncer?