fbpx

Remarketing på søgenetværket

Google Analytics

Kaldes også RLSA og det omhandler remarketing til søgeannoncer. Det er en form for udvidelse af ‘normal’ remarketing hvor man bruger Displaynetværket til at vise tekst- eller billedannoncer til alle de brugere som har tidligere besøgt din hjemmeside uden at købe produktet eller bestil din ydelse.

RLSA står for Remarketing Lists for Search Ads, og det er en funktion, som mange Google Ads konti oftest ikke anvender. Med RLSA kan du vise tekstannoncer målrettet tidligere besøgende på søgenetværket, når de aktivt går ind og laver en søgning på Google. Du kan derfor henvende dig mere direkte til denne gruppe besøgende med dine tekstannoncer, og skræddersy dine bud og annoncer til disse besøgende. RLSA kan være med til at give din virksomhed en øget konverteringsfrekvens, klikrate og omsætning.

Lad os kigge på processen nedenfor:

Remarketing på søgenetværket

Det starter med at en person går ind på din hjemmeside. Det kan være personen har lavet en simpel Google søgning, set/hørt din virksomheds navn et sted eller en tredje grund. Der er mange måder hvorpå brugeren interagerer med din virksomhed.

Når brugeren surfer rundt på din hjemmeside, er der både Cookies og google Analytics som tracker brugerens adfærd. Hvad personen klikker på, hvor længe han/hun er på en side, hvor mange sider brugeren besøger. Den data bliver indsamlet og bliver brugt senere hen.

Nu har personen forladt din hjemmeside og tænker ikke mere over det. Efter lidt tid får brugeren en annonce fra Google med netop din reklame og dit produkt. Og det fungerer således at Google bruger den data som blev indsamlet da brugeren var aktiv på din hjemmeside. På den måde kan du målrette annoncer til netop de brugere som er interesserede i dit produkt. 

Efter en annonce kan brugeren gå tilbage til din hjemmeside og oftest ender det med en konvertering som er et køb/ et opkald/ en mail. En konvertering er noget som skal give mening for din virksomhed. Hvis du sælger online tøj, ville det give mening hvis en konvertering for dig er et køb. Derimod hvis du sælger en online service, ligesom advokat hjælp, kan et opkald også betegnes som en konvertering – eftersom du kommer tættere på at sælge din service du tilbyder.

Kom i gang med remarketing

Til at starte med skal du have oprettet remarketinglister og der skal du enten linke til din Google Analytics konto eller tilføje Google Ads tagget på dit website. Dette kræver selvfølgelig at du har en Google Ads konto.

Du skal oprette nogle standard remarketinglister som du kan bruge til at oprette din kampagne. Dette kan du nemt gøre under værktøjsikonet øverst til højre i dit Google Ads-interface og klik på “Målgruppeadministrator” i sektionen “Delt samling”.

Efter du har oprettet dine målgruppelister, har du mulighed for at målrette dig mod personer der har besøgt din hjemmeside se seneste 1, 7, 14, 30 og 60 dage.

Du kan læse mere om remarketing lige her.