fbpx

5 tips til at optimere dine Google annoncer

5 tips til Google Ads

Du har nu opsat dine Google annoncer og sidder nu spændt og venter på at de kommer til at skabe en masse ny trafik, øge salget og skaffe en masse nye kunder. Dog sker der ikke det store, og CTR er ikke lige hvad du havde regnet med.
Vi har i dette blogindlæg samlet 5 tips, til at optimere dine annoncer, så de performer bedre og forhåbentligt kan indleve dine forventninger til Google Ads.

Tip #1 – Foretag søgeordsanalyse

Det er vigtigt at du foretager en søgeordsanalyse inden du vælger de specifikke søgeord din annonce skal slå ud på, så du ikke tilføjer søgeord, som ikke er relevant for din forretning. Da du betaler for hver gang en person klikker på dine annoncer, så vil det ikke være relevant for dig at tilføje et søgeord, som hedder ‘billige stole’, hvis du sælger dyre designer stole, da dette ikke er hvad kunden har eftersøgt. Det er derfor vigtigt også lige at kigger på, om det er et relevant søgeord for dig at tilføje. Det kan sagtens være at et specifikt søgeord har rigtig mange kliks, men det skal være relevant for din forretning og for hvad du sælger/yder.

Tip #2 – Benyt annonceplanlægning

Du kan benytte dig af annonceplanlægning, hvor du selv kan bestemme om dine annoncer skal komme morgen, middag eller aften. Dette kan være super relevant, hvis du ved, at din målgruppe er mere aktive et bestemt tidspunkt på døgnet. F.eks. vil du være super relevant, hvis du sælger bland-selv-slik med hurtig levering, at dine annoncer dukker op omkring eftermiddag/aftenstid, da forbrugeren vil være mere villig til at købe dette her, fremfor om morgenen, hvor det måske ikke lige er snoller hvor fokus ligger.
Du skal derfor selv afgøre, om det er relevant at dine annoncer dukker op hele tiden, eller om der vil være specielle tidspunkter, der vil være mere attraktivt for dig, at vise dine annoncer.

Tip #3 – Brug Google anbefalinger

Benyt dig af ‘anbefalinger’ som Google selv foreslår. Herunder kan du hurtigt få et overblik over hvilke søgeord der performer godt, hvilke der fungerer mindre godt, og også anbefalinger til nye søgeord, som kan være relevante. Det er vigtigt hele tiden at have et overblik over sine annoncer. Som skrevet længere op, vil Google måske foreslå nogle søgeord, som ikke er relevant for din forretning. Derfor er det også vigtigt, at du ikke blot spiser alle anbefalingerne råt, men lige kigger på, om de har relevans for dig, før du tilføjer dem eller afviser dem. 

Tip #4 – Afgræns til relevant område

Hvis det ikke er relevant for din forretning at blive vist på Sjælland, så benyt geografisk afgrænsning på Google, og målret kun dine annoncer til folk der er relevante for dig. Har du en fysisk shop, som ikke vil være relevant for hele Danmark, så afgræns til det område der er relevant for dig, og spar de unødvendige penge, som måske vil komme på klik, som ikke fører til salg. Flere benytter sig desværre ikke af afgrænsning, da ens mindset selvfølgelig er, at man vil nå ud til så mange, og det forstår vi godt, men at nå ud til nogle som slet ikke er relevant for din forretning, er spild af markedsføringskroner.

Tip #5 – Anvend annonceudvidelse

Når du har lavet din annonce med de forskellige overskrifter, har tilføjet de relevante nøgleord og fået lavet beskrivelser, så findes der også annonceudvidelser. Annonceudvidelserne findes under overskrifterne og beskrivelserne, så din annonce kommer til at fylde dobbelt så meget på Google, og dermed skaber mere blikfang, og øger dermed chancerne for at de søgende klikker på din annonce. De annonceudvidelser der tilføjes er undersidelinks til dit website, f.eks. kan der tilføjes “Om os”, “Kontakt”, “Blogs” osv.

Har du læst vores blogindlæg omkring hvorfor du skal markedsføre dig med Google Ads?