Hvad er Analytics og hvordan bruger man det? Vi giver dig her et kort overblik over de mange muligheder. Mange bruger det fx i forbindelse med Google AdWords – det kan du læse mere om her.
Hvad er Google Analytics?
Google Analytics er et gratis værktøj, som indsamler data fra din hjemmeside eller webshop. Du kan se hvordan dine brugere begår sig på din side med en lang række funktioner som fx hvem der besøger din side, hvilke undersider de kigger på, hvor mange konverteringer du får igennem siden og meget mere.
Herunder er listet nogle af de mange parametre som Google Analytics bl.a. kan måle.
- Hvor mange besøgende du har
- Hvordan dine besøgende bevæger sig rundt
- Hvor lang tid de er på siden
- Om de er tilbagevendende besøgende
- Hvilket socialt medie de kom fra
- Hvilke sidder de kigger på
- Hvad de søgte på
Da Google Analytics ligger cookies ind på din hjemmeside, skal du derfor altid oplyse kunderne omkring brugen af cookies. Du kan læse mere omkring cookies-loven her.
Google Analytics viser også i real tid, som betyder, at du døgnet rundt kan se hvor mange der er på din hjemmeside lige nu. Du kan også se hvor i verden dine brugere befinder sig, og hvor lang tid de befinder sig på din side. Din virksomhed får derfor vigtige oplysninger om kundernes online færden.
“Analytics viser også hvor mange brugere er aktive på din side lige nu,
hvor de kommer fra og hvilke sider de har besøgt.”
Værktøjet måler også, hvor din trafik kommer fra. Den kan vise om trafikken kommer direkte gennem din side, genereres af organisk søgning, via Google AdWords eller sociale medier.
Google Analytics er derfor uundværligt for din forretning, da du får værdifulde informationer om dine brugeres adfærd på din hjemmeside. Det er underordnet om du driver en privat eller kommerciel forretning, da Analytics er lige brugbart til begge formål.
Hvorfor bruge Google Analytics?
En af de mange fordele ved at arbejde på nettet er, at du kan få oplyst hvordan dine besøgende agere på din hjemmeside. Du kan løbende ændre og optimere de steder på din hjemmeside, hvor dine potentielle kunder falder fra.
Lad os tage et eksempel.
Hvis din virksomhed sælger produkter eller services handler det om at holde afvisningsprocenten nede (bounce rate). Det primære formål er, at få brugeren til at konvertere til en forespørgsel gennem email eller kontaktformular, eller i bedste fald et direkte salg gennem hjemmesiden, hvis det er muligt. Har din side en høj afvisningsprocent, kan det bl.a. skyldes en manglende “call to action” funktion. Du kan derfor tænke over, hvordan du hjælper brugeren videre til at foretage en konvertering.
En høj afvisningsprocent er nødvendigvis ikke en dårlig ting, hvis sidens indhold ikke har til formål at generere en direkte konvertering. Det kan fx være på undersider omkring virksomhedens historie, blogindlæg eller lignende. Det er her relevant at se på, hvor lang tid de besøgende befinder sig på disse sider.
Kom i gang med Google Analytics
Før du kan oprette en konto på Google Analytics skal du have en gmail eller en anden form for Google konto. Vi har lavet en lille guide her:
- Gå ind på http://www.google.dk/analytics/ og opret derefter en gratis konto
- Efter din konto er oprettet skal du skrive et konto navn for din Analytics konto og angive hvilken hjemmeside skal tilknyttes til Analytics
- Bagefter skal du klikke på “hent sporing-id”
- Implementer koden du har fået på din hjemmeside (alt afhængigt af i hvilket system din hjemmeside er bygget i)
- Efter det er gjort, kan Google begynde at indsamle data fra din hjemmeside
Du kan bruge den indsamlede data til at målrette annoncer, se hvad der performer bedst og hvad der ikke gør. Det betyder også at du kun får data fra den dag du har koblet Google Analytics til til hjemmeside. Google viser ikke den data fra førhen.
Udover de mange funktioner som Google Analytics har, kan du også bruge et redskab til at opsætte forskellige mål. Hvis du driver en online webshop, er at opsætte mål yderst vigtigt.
Du bestemmer selv hvad dine mål skal være. Typisk ville man vælge et salg som et mål, så hver gang en kunde køber fra din webshop, ville det tælle for et mål. Her kan du måle konverteringsraten hvor du kan se hvad der fungerer bedst for din webshop. Lad os sige du har lavet en annonce. Google Analytics ville vise dig om den annonce er profitabel, eller om din aktivitet på sociale medier ender ud med betalende kunder.
Hvis du har spørgsmål omkring Google Analytics, er du velkommen til at kontakte os på kontakt@webmovers.dk eller på 50 70 57 12