

Er du websiteejer og ønsker den bedste sikkerhed for dig og dine besøgende? Hvis ja, så læs med her.
Du har muligvis stødt på termerne “SSL certifikat” eller skifte fra HTTP til HTTPS” men hvad betyder det egentligt?
SSL = Secure Sockets Layer
HTTPS = Hyper Text Transfer Protocol Secure
SSL certifikatet skaber en sikker og krypteret forbindelse mellem en webserver og en browser. Det betyder med andre ord, at SSL certifikatet er en krypteringsprotokol, som sikrer, at det kun er afsender og modtager, der har adgang til de informationer, der sendes.
Der opgives mange følsomme oplysninger på et website, eksempelvis navn, adresse, telefon og kreditkortoplysninger. Den krypterede forbindelse sikrer, at alle de data som sendes mellem webserveren og browseren forbliver fortrolige, og informationerne forbliver mellem de to parter.
Fordele ved SSL certifikatet:
– Skaber tryghed for de besøgende på hjemmesiden
– Betingelse for at have Google shopping
– Sikkerhedsikon på Google Chromes browser
– Forhøjet rangering i de organiske søgeresultater
Tryghed er et af de vigtigste elementer, når besøgende skal foretage et online køb eller lignende. Det er derfor alfa omega, at gøre kunden så tryg som muligt i en købssituation, da utryghed i mange tilfælde vil skræmme potentielle kunder væk. Forestil dig, at du klikker ind på en hjemmeside, hvorefter et vindue popper op og advarer om, at siden ikke er sikker – Ville du foretage et køb på pågældende side? Formentligt ikke. Her vil et SSL certifikat øge din hjemmesides troværdig, således kunder opnår en større tryghed samt en mere sikker oplevelse.
I 2016 valgte Google at skærpe sikkerheden, hvilket resulterede i, at Google shopping annoncer fremadrettet ville kræve et SSL certifikat. Det betød, at mange website ejere fik deres annoncer suspenderet indtil erhvervelsen af et SSL certifikatet blev aktuelt. Kravet om SSL certifikat var dog blot en af få stramninger Google fremlagde m.h.p. at sikre de besøgende de mest relevante og sikre søgeresultater.
Google har længe opfordret website ejere til erhverve sig et SSL certifikat og dermed en krypteret og sikker forbindelse. Fra sommeren 2018 vil Google Chrome fremvise et ikon ved siden af hjemmesidens URL, som har til formål at tydeliggøre for besøgende, om forbindelsen er sikker eller ej.
Nedenfor ses tre eksempler fra Google Chrome, hvor den øverste er SSL certificeret, den midterste ikke sikker og den nederste er enten usikker eller farlig.
Google er ikke alene om at opfordre brugerne til at anvende krypteret hjemmesider. Andre store browsere som Safari, FireFox og Opera bakker op om de krypterede hjemmesider. På sigt vil det være uundgåeligt ikke at have et SSL certifikat, så hvorfor ikke få styr på det nu?
Google meldte allerede ud i 2015, at de ville bekæmpe usikre og falske hjemmesider. De har forbedret og strammet deres algoritme for at vise sikre søgeresultater. Det har medført, at SSL certifikatet indgår i deres mange rangeringsfaktorer. Det betyder, at man bliver rangeret højere i Googles søgeresultater i forbindelse med søgemaskineoptimering.
Har i brug for hjælp til at etablere en sikker hjemmeside, så kontakt osher og få sikkerhedscertifikatet med det samme.