Mange af de spørgsmål vi har fået, har gået på følgende: “Hvad koster Google Ads?”. Det er der desværre ikke noget kort svar på. Det afhænger blandt andet af hvor populært søgeordet er, hvor gode og relevante annoncer og landingpages du leverer og mange andre parametre. Når man opretter ads i Google, så kan man følge fremskridt inde på selve de annoncer man er igang med at oprette. Det giver lidt sig selv, men en skidt annonce vil Google ikke rangere højt, hvorimod en fremragende annonce vil blive vægtet højt – Google Ads er så smart, at den selv fortæller dig hvad der skal foretages af ændringer eller tilføjelser, for at din annonce bliver fremragende.
Læs i dette blogindlæg hvordan prisen beregnes, og hvad du kan forvente ud fra de budgetter, du har til rådighed. Det vil måske kunne spare dig for en del annoncekroner.
Som Google forklarer det på få linjer:
AdWords debiterer dig ikke for visning af annoncer. Du betaler derimod kun, når en person klikker på din annonce, ser din video på YouTube eller ringer til din virksomhed. Du vælger selv størrelsen på dit budget. Nogle virksomheder bruger tusindvis af kroner hver måned, hvorimod andre kun bruger nogle hundrede kroner.
Det korte svar er derfor: Du sætter selv dit månedlige budget og bliver aldrig faktureret for mere eller mindre. Du betaler desuden KUN, når en bruger klikker på din annonce, og dermed ender på din hjemmeside.
Når du søger på Google, afholder Google en lynhurtig auktion mellem alle de annoncører som har budt på søgeordet. Det sker omkring 2.000.000 gange i minuttet. Har du fx budt på søgeordet “Erhvervsrengøring” vinder du nødvendigvis ikke auktionen, blot ved at have højeste bud ud af andre som byder på samme søgeord.
Googles vigtigste opgave er nemlig deres søgemaskine, og den vil folk kun benytte, hvis der vises relevante annoncer og sider.
Forestil dig hvis en annoncør bød på søgeordet “Erhvervsrengøring”, og bød over alle andre, men denne annoncør ikke leverede ydelsen erhvervsrengøring. Det vil dels levere dårlige søgeresultater for brugerne men samtidig også koste annoncøreren annoncekroner uden nogen værdi. Fejler Google derfor på nogle af disse parametre, giver de brugerne en dårlig oplevelse på søgemaskinen – og det vil Google udover alt andet undgå.
Derfor er svaret på “hvad koster Google Ads?” meget forskelligt, og har ikke noget specifikt svar.
Har du læst hvorfor du skal markedsføre dig med Google Ads?